12 apr. 2011

Fuck the system, then get fucked yourself...

Ironi. Den bittra smaken av den äckliga jävla ironin. Kan inte ens vara arg åt det, skrattar bara, trots att jag vet att jag borde vara arg. Men vafan, jag vet att jag får skylla mig själv och får väl se det roliga i det. Detta har hänt:

I Oslo kostar ett månadskort för att åka lokaltrafik, såsom tåg, spårvagn, buss och tunnelbana, 289 NOK för en ungdom (till och med 19 år). Jag har alltid varit 19 så har givetvis köpt detta kort. Igår när jag och Jacke gick i solen och snackade skit pratade vi om detta. Han frågade mig om jag köpte ungdomskort fortfarande eller hur jag skulle göra. Jag svarade att jag självklart skulle göra detta, då kontrollanter aldrig någonsin kollat legitimation på mig när jag fått visa mitt kort, och att jag dessutom inte ens har blivit kontrollerad någon detta år. Därför köpte jag ett ungdomskort även denna månad. Detta samtal ägde alltså rum igår(!).

Jag åker nästan varje dag tåg och spårvagn till jobbet och tunnelbana och buss hem från jobbet. Idag, av någon dum jävla anledning, åkte jag tåg även hem, av olika anledningar, vilket egentligen var helt meningslöst. När jag sedan tog spårvagnen hem tänkte jag gå av en hållplats innan min vanliga hållplats, bara för att få en liten promenad hem. Men eftersom det regnade så mycket valde jag att sitta kvar en hållplats till. När jag precis ska gå av tar en man tag i mig och visar att han är kontrollant, och vill se min biljett. Jag visar lydigt min biljett, och han säger att det är lugnt. Men plötsligt ångrar han sig och vill se mitt ID-kort. Jag säger först att jag inte har något, men han hade tydligen sett det då jag tog upp mitt månadskort så jag tvingas visa det. Jag förklarar att jag nyss fyllt 20 och att detta är sista månaden jag ska använda ungdomskort, och han säger att det är okej. "YES, I just fucked the system" tänker jag och ska gå av spårvagnen. Men han ångrar sig plötsligt igen och vill kolla vilket datum jag köpt biljetten, vilket var den 17e mars, 9 dagar efter att jag fyllt 20. "FUCK, I just got fucked by the system" tänker jag, medan jag tvingas betala en bot på 750 NOK.

Ironin i detta är ganska logisk. Jag har nästan aldrig blivit kontrollerad, och de få gångerna jag har blivit det har ingen någonsin kontrollerat min ålder. Detta var ju exakt vad jag sa till Jacke igår, och han sa "bara för det kommer du ju säkert bli kontrollerad snart". Jag skrattade bara åt det då, men idag när allting som aldrig hänt tidigare hände. Jag tog en annan väg hem, jag blev kontrollerad och blev dessutom tvingad att visa leg. Jävligt irriterande, men ändå kan jag inte låta bli att skratta åt ironin i det hela. Irony works in mysterious ways.

Nu börjar jag sakta men säkert förstå att jag slängt 750 kronor i sjön. Men vafan, jag fick ju en rolig historia om ironi i alla fall. Fuck it nu ska jag dränka mina sorger med svensk lösgodis. Whoohaa!

Peace!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar