9 okt. 2010

In the middle of a war

Jag står mitt i ett krig mina vänner. Igår blev det klart att den kinesiske regimkritikern Liu Xiaobo fick Nobels fredspris, som delas ut i Oslo varje år. Liu Xiaobo är en kinesisk litteraturvetare och en av de mest kända regimkritikerna i Kina. Han är dömd till elva års fängelse för anstiftan av samhällsomstörtande verksamhet.

Kina har aldrig tidigare fått något nobelpris men har länge önskat sig ett sådant. De har alltid sett det som ett slags globalt erkännande att vinna nobelpriset och nu när de äntligen gjorde det så gick det till statens fiende, en inspärrad regimmotståndare. Det har gjort att Kina nu är rasande mot Norge och hotar med att säga upp deras handelsavtal.

Detta gör att jag, som norrman, är orolig över att ett krig ska bryta ut eftersom det skulle kunna innebära att Oslo sprängs i luften, och jag likaså! Jag hoppas verkligen att allt löser sig snart så jag slipper gå runt och oroa mig över att bli sprängd i luften.

Nu ska jag, Karl och Johan gå och köpa öl, sen blir det den sista ölmåltiden för vår del. Jag hoppas att någon avbildar den synen och att den målningen blir lika känd som den Leonardo Da Vinci gjorde på Jesus & CO. Jag hoppas att jag blir ihågkommen som hjälte, snarare än som martyr. Farväl mina vänner. Peace!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar